Fakta om bærekraftsmålene
Det er mye snakk om bærekraft og FNs bærekraftsmål. Begreper som sustainability og bærekraftig utvikling har aldri vært mer populært, men hva betyr det egentlig for bedrifter?
Tusenårsmålene
Rett over tusenårsskiftet, innkalte FN til et toppmøte hvor ledere fra store deler av verden ble enig om en felles dugnad for å utrydde ekstrem fattigdom og sult. De såkalte tusenårsmålene inneholdt åtte punkter, og skulle strekke seg fra 2000-2015. I løpet av tusenårsmålenes periode, opplevde verden blant annet en halvering av fattigdom og sult.
Bærekraftsmålene bygger på tusenårsmålene
I 2015 erstattet FN de åtte tusenårsmålene med 17 nye bærekraftsmål (BKM) i 2030-agendaen. Den positive utviklingen skulle videreføres, og dermed ble bærekraftsmålene (2015–2030) vedtatt for å sikre videreutviklingen av globale menneskerettigheter, samt redusere økologisk fotavtrykk.
Bærekraftsmålene gjenspeiler på mange måter endringene og utfordringene verden står overfor. Målene har forskjellig betydning i ulike deler av verden. Det er viktig å understreke at i motsetnings til tusenårsmålene, gjelder bærekraftsmålene for alle deler av verden- også de landene med sterk økonomi og en produktiv industrisektor. BKM kan bli sett på som et globalt veikart til tidenes største forretningsmulighet, nemlig bærekraftige løsninger.
Bærekraftsmålene må sees i sammenheng for å løses
Bærekraftsmålene inkluderer produksjon og forbruk, innovasjon og industri så vel som likestilling mellom kjønnene og liv under vann. Dette høres kanskje ut som vidt forskjellige utfordringer, men bærekraftsmålene må sees i sammenheng for å løses. De er nemlig utformet for å se økonomi, miljø og sosial utvikling i sammenheng, fordi det ene påvirker det andre. Det er viktig at bedriftene kartlegger de ulike bærekraftsmålene som de rører ved, for deretter å se sammenkoblingen med andre mål.
Bedrifters utbytte av bærekraftsmålene
For å nå bærekraftsmålene kreves det forsterket samspill mellom næringsliv, myndigheter og sivilsamfunn. Dette kan innebære investeringer i utviklingsland, så vel som implementering av bærekraftige strategier innad i eget selskap. Av den grunn ser vi mer av innovasjonstiltak som innebærer fornybar energi, sirkulær økonomi og digitalisering.
Bærekraftsmålene er verdens største forretningsmulighet
I et forretningsperspektiv er bærekraftsmålene faktisk blitt en forretningsmulighet verdt 12 milliarder dollar. De 17 målene kan være en oppskrift på hvordan din bedrift kan ta samfunnsansvar, bidra til en bedre verden, og få effekter på bunnlinjen samtidig; bærekraft er etisk og lønnsomt.
FNs 17 bærekraftsmål består av totalt 169 ulike delmål, som konkretiserer det ned til mer håndgripelige mål. Klikk deg inn på hvert individuelle mål for en fullstendig oversikt.
UN Global Compact Network Norge og næringslivet
UN Global Compact Network Norge (UNGCNN) er en del av FNs organisasjon for bærekraftig næringsliv og verdens største bedrift initiativ for bærekraft. Sammen med våre medlemsbedrifter jobber vi for å identifisere og inspirere for konkrete løsninger for et bærekraftig næringsliv og fremtid. UNGCNN tilbyr bedrifter en kartlegging av deres bærekrafts områder og jobber rådgivende med bærekraftige strategier.
Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale om din bedrifts bærekraftige forretningsstrategi og våre medlems muligheter.
Trenger du inspirasjon til hvordan man gjør bærekraft til business? I podkasten og magasinet Fremtidens Næringsliv publiserer vi informasjon og samtaler med mange av dem som skaper nettopp fremtidens næringsliv – både toppledere, politikere og opinionsledere. Følg oss på Instagram for info rett i feeden: