Fakta om bærekraftsmålene
Det er mye snakk om bærekraft og FNs bærekraftsmål. Begreper som sustainability og bærekraftig utvikling har aldri vært mer populært, men hva betyr det egentlig for bedrifter og organisasjoner?
Tusenårsmålene
Rett over tusenårsskiftet innkalte FN til et toppmøte hvor ledere fra store deler av verden ble enige om en felles dugnad for å utrydde ekstrem fattigdom og sult. De såkalte tusenårsmålene inneholdt åtte punkter og skulle strekke seg fra 2000-2015. I løpet av tusenårsmålenes periode, opplevde verden blant annet en halvering av fattigdom og sult.
Bærekraftsmålene bygger på tusenårsmålene
I 2015 erstattet FN de åtte tusenårsmålene med 17 nye bærekraftsmål (BKM) i 2030-agendaen. Den positive utviklingen skulle videreføres, og dermed ble bærekraftsmålene (2015–2030) vedtatt for å sikre videreutviklingen av arbeidet rundt globale menneskerettigheter, samt redusere det økologiske fotavtrykket.
Bærekraftsmålene gjenspeiler på mange måter endringene og utfordringene verden står overfor. Målene har forskjellig betydning i ulike deler av verden. Det er viktig å understreke at i motsetning til tusenårsmålene, gjelder bærekraftsmålene for alle deler av verden- også de landene med sterk økonomi og en produktiv industrisektor. Bærekraftsmålene kan bli ansett som et globalt veikart så vel som tidenes største forretningsmulighet, nemlig det å utvikle og ta i bruk bærekraftige løsninger.
Bærekraftsmål må sees i sammenheng for å oppnås
Bærekraftsmålene innebefatter produksjon og forbruk, arbeid og menneskerettigheter, innovasjon og industri så vel som likestilling mellom kjønnene og livet under vann. Dette høres kanskje ut som vidt forskjellige utfordringer å ta tak i på en gang. Bærekraftsmålene må sees i sammenheng for å kunne oppnås. De er nemlig utformet slik at økonomi, miljø og sosial utvikling blir satt i sammenheng ettersom det ene området påvirker det andre. Det er viktig at virksomhetene kartlegger de ulike bærekraftsmålene som de berøres direkte av og har en påvirkning på, for deretter å se sammenhengen med andre mål.
Virksomhetens fordeler ved å oppnå bærekraftsmålene
For å oppnå bærekraftsmålene må et forsterket samspill mellom næringsliv, myndigheter og sivilsamfunn til. Samspillet kan innebære investeringer i utviklingsland, så vel som implementering av bærekraftige strategier innad i egen virksomhet og tett samarbeid med det sivile samfunnet. Av den grunn ser vi stadig flere innovasjonstiltak finne sted innen fornybar energi, sirkulær økonomi og digitalisering.
Bærekraftsmålene er verdens største forretningsmulighet
Fra et forretningsperspektiv er bærekraftsmålene faktisk blitt en forretningsmulighet verdt 12 milliarder dollar. De 17 målene kan være en god oppskrift og veileder for hvordan virksomheten din kan ta samfunnsansvar, bidra til en bedre verden, og samtidig gi positive utslag på bunnlinjen deres. Bærekraft er både etisk og lønnsomt.
FNs 17 bærekraftsmål består av totalt 169 ulike delmål som konkretiserer ønsket effekt ved bruk av mer håndgripelige mål. Klikk deg inn på hvert individuelle mål for en fullstendig oversikt.
UN Global Compact Network Norge og næringslivet
UN Global Compact Network Norge (UNGCNN) er en del av FNs organisasjon for bærekraftig næringsliv og verdens største bedriftsinitiativ for bærekraft. Sammen med våre deltakende virksomheter jobber vi for å identifisere og inspirere til utviklingen av konkrete løsninger som sikrer et bærekraftig næringsliv og fremtid. UNGCNN tilbyr virksomheter en kartlegging av deres bærekraftsområder og jobber rådgivende med bærekraftige strategier.
Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale om din virksomhets forretningsstrategi for bærekraft og for å bli bedre kjent med tilbudet til våre deltakere.
Trenger du inspirasjon til hvordan man gjør bærekraft til forretningsmuligheter? I podkasten og magasinet Fremtidens Næringsliv publiserer vi informasjon og samtaler med mange av dem som bidrar til å skape og fremme nettopp fremtidens næringsliv – både toppledere, politikere og opinionsledere. Følg gjerne Fremtidens Næringsliv på Instagram og UN Global Compact på sosiale medier: